top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

בעד או נגד שיעורי בית?

בואו נגיד ששיעורי בית תורמים להצלחה בלימודים (לא בהכרח), אבל אם הם יוצרים מאבק בין הורה לילד - האגרה גבוהה מדי לעומת התמורה. כתבה שלי ב"הארץ"



כתבה חשובה שלי עלתה לאויר באתר עיתון "הארץ", במדור משפחה, בטור "הרהורים וילדים" בו אני כותבת כבר כ-4 שנים. הפעם הרחבתי בעניין שיעורי הבית. בימים כתיקונם עדיין ישנם ילדים שמקבלים שיעורי בית ונדרישם להגיע איתם מוכנים לבית הספר (אני אומרת "עדיין" כי לאט לאט מתגבשת מגמה להפסיק עם שיעורי הבית לילדים צעירים).

בכתבה אני מסבירה איך בכלל הגענו למצב שהורים וילדים רבים על הכנת שיעורי בית. היסוד של המאבק סביב זה מתחיל בכך שתפקיד המורה השתנה במהלך השנים, ומעמדו הוחלש לעומת העבר. מורים מערבים הורים הרבה יותר מפעם עד שהגבולות הטשטשו , מדי. עד כדי כך שסוגית שיעורי הבית הפכה להיות אחריות של ההורה במקום של הילד, ובהרבה מקרים אני אפילו עדה להתכתבויות של הורה-מורה על עמודים בחוברת חשבון, במקום שהשיחה תתקיים בין המורה לתלמיד.

שיתוף פעולה הוא חשוב ומעורבות הורים היא קריטית בחינוך ילדים, אבל עם גבול וסדר.

בכתבה אני מסבירה איך כן הורים צריכים להתייחס לשיעורי בית, איזה גבולות להציב לעניין, ומתי גם לשחרר.

אני מזכירה שם מחקרים שמתייחסים לתועלת של ש.ב להצלח בלימודים של תלמידים. חשוב לדעת שעיקר התרומה של שיעורי בית לבצלחה בלימודים היא רלוונטית בעיקר לגילים הבוגרים. בגיל צעיר יש יותר חשיבות לחדוות הלמידה ולתרגול הקריאה, פחות דרך שיעורי בית פורמןליים שמשניאים את הלמידה על הצעיר. אם ישנם, שיעורי הבית אמורים להיות קצרים וקלים יחסים כדי לא לפגוע במוטיבצית התלמיד.


בכתבה אני מרחיבה על המונח "מעורבות הורית חיובית" ועומדת על ההבדלים בינה לבין "התערבות". חשוב שההורים ישתפו פעולה עם המחנכת, ויעודדו את הילדים לאחריות. לשם כך עליהם גם לדעת לפנות מקום לאחריות שיקח אותה הילד, ולא הם.

באשר למיקום הכנת שעורי הבית, לגישתי, המיקום יכול להיות גמיש. אני כן בעד שילדים יכינו שיעורי בית באמצע הסלון אם זה גורם להם לשבת בכיף ולא פוגע להם בריכוז. אין צורך להתעקש על ישיבה בחדר שתחווה כעונש, בעיקר אם היא גוררת התנגדות קשה מצד הילד. או אז יוצא שכרו בהפסדו.

בכתבה אני מתייחסת לסרבנות של ילדים להכנת שיעורי בית, ואיך לפעמים היא מצביעה על קושי רגשי או דידקטי. אסור להתעלם ממנה. חשוב להתיחס אליה ברגישות ובחכמה.


על הכל בהרחבה כאן בכתבה המלאה


דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page