top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

מעבר לשעון קיץ והשפעתו על שינתילדים ותינוקות


איך מתמודדים עם הזזת השעון בלי שהיא תפריע לשינת הילדים?

מדריך להורים בכתבה שלי שהתפרסמה בעיתון "הארץ", ומתאימה לכל שנה כשעוברים משעון חורפי לקייצי. לחצו כאן לקריאת הכתבה המקורית

אנחנו הרי יודעים מראש מתי עתיד להתחלף השעון בין העונות, ולכן אפשר להקדים ולהכין פעוטות וילדים למעבר עוד בטרם הוא קורה. הדבר יצמצם הפרעות בשינה ושיבוש משמעותי בלו"ז הערב שלכם בבית.


יש ילדים שהשינוי לא משפיע עליהם במיוחד, בזמן שאחרים מתעוררים עייפים יותר אחרי הזזת השעון, ולוקח להם זמן להתרגל לשעון החדש. הדבר תלוי בטמפרמנט הילד, בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, בהרגלי השינה שהיו לו לפני הזזת השעון ובאופן שבו הוריו מנהלים את המעבר.


לרוב, תינוקות בני מספר חודשים ממילא לא ישנים לילות שלמים, והם עוד לא ממש מבחינים בין יום ללילה . גם ילדים גדולים יסתגלו מהר ךשינוי כי גופם מתנהג באופן דומה לשלנו.

בני ה-חצי שנה עד 4 שנים הם אלה שצפויים להתקשות במיוחד לאור הזזת השעון.


לפניכם כמה עקרונות שיעזרו לכם הליערך לשינוי בשעון, ולביסוס הרגלי שינה טובים אצל ילדיכם בעת הזו:


משחקים של אור וחושך לסנכרון הורמון השינה עם שעות השקיעה


מלטונין ("הורמון השינה") מנהל בגופינו את ממשק השינה, בהתאמה לשעות האור שבחוץ. זה רלוונטי למבוגרים, אבל אצל ילדים במיוחד.

לכן, כדי לסנכרן את השעון הביולוגי הזה עם השעון הקיצי החדש, ושעות האור שמתארכים בקיץ - כדאי לחשוף את הילדים לאור יום בשעות הערות, ולהחשיך סביבם לקראת הלילה. הדבר נכון אגב גם לתיקון ג'ט-לג ("עייפת" בעברית).


מאוד יכול להיות שתינוקות ופעוטות יהיו עייפים מאוד בערב למרות שעדיין אור בחוץ. זה כי היום מתארך להם פתאום והם לא ערוכים לזה.

לכן, גם אם לא חשוך מספיק בחוץ, אבל הילדים עייפים, תנו לזה מענה ואל תימשכו אותם ערים למשך זמן רב מדי. עייפות יתר אינה מומלצת!!


מסגלים טקס שינה ושגרת ערב רגועה (במיוחד אם לא עשיתם זאת עד כה)


הרגלים זה דבר שאפשר להשריש ולהטמיע בהתמדה. הם יוצרים סדר ומפחיתים התנגדויות לאורך זמן. הרגילו את ילדיכם לרצף פעולות קבוע לפני כניסתם למיטה (טקס שינה). זה יעזור להם לקשר בין הטקס ובין השינה וכך מגיע אליה בהתמסרות.

אין אצלכם בבית שגרת ערב עם טקס שינה? - זה הזמן לייצר כזו. פנו אליי כדי שאעזור לתכנן אחת שמתאימה לכם.



מדרגים את המעבר כדי לא ליצור פער גדול מדי בין שעון החורף לשעון הקיץ


 הדרגה עדיפה בעיניי כאשר מדובר בתהליכי חינוך וטיפול בילדים רכים. אל תחכו ללילה שבו מזיזים את השעון כדי להתמודד עם השינוי. התחילו כמה ימים לפני כן כבר להקדים את שעת ההשכבה בצעדים קטנים:

כל יום-יומיים הקדימו את ההשכבה בכרבע שעה, עד שתגיעו לשעה שמסתדרת עם השעון הקיצי. למשל ילד שנרדם בשעה 19:30 בשעון חורף, אפשר לנסות להרדים ערב אחד בשעה 19:15, למחרת בשעה 19:00 ויום אח"כ בשעה 18:45. כשיגיע הלילה שבו מזיזים קדימה את השעה - זה כבר לא יהיה כ"כ מוקדם בשעון, אבל הגוף שלו יהיה מוכן לזה.

(כשנחזיר את שעון הקיץ לשעון חורף אגב, נעשה בדיוק אותו דבר, רק הפוך).



לסיכום - לא צריך לחכות שהשעון יזוז ורק אז להתמודד עם הנזק שזה יצר לערב שלכם בבית. רצוי מראש להיערך לשינוי ולדרג אותו. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי, זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, זה פשוט כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת. עכשיו יש לכם קצת יותר זמן לזה.



דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page