top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

חופש גדול לילדים, תיק גדול לכם. איך הפך הקיץ לעונש עבור ההורים?

תכננו את שארית החופש הגדול כך שיהיה יעיל ומספק עבור הילדים, ואל תהפכו לצוות הבידור שלהם. למרות הקושי המובן, תקופת הקיץ היא הזדמנות נהדרת לשיפור התקשורת עם ילדיכם

כתבה שפורסמה ב"הארץ" בטור שלי "הרהורים וילדים"



המילה "לשרוד" מופיעה בצירוף תדיר מדי לטעמי, עם הביטוי "חופש גדול". זה קורה כמעט בכל קבוצת הורים ברשת. היחס לחודשי הקיץ הוא כאל צרה צרורה ועונש להורים, ואכן, אחרי כמעט שנה וחצי של קורונה - אפשר להבין למה. השגרה והמסגרות, שחסרו לנו כל כך, מכניסות סדר וגבולות לחיים של כולנו, ובלעדיהן נדרשת היערכות מחדש למניעת כאוס.


החופש הגדול לא חייב להיחוות כאסון אם הוא מתוכנן נכון ואם היחס אליו הוא מעט יותר מתון. אפילו להפך, תקופת הקיץ יכולה להוות דווקא קרקע פורייה להעצמה אישית, לגיבוש משפחתי ולפיתוח מיומנויות רגשיות-חברתיות שלרוב מוזנחות במהלך שנת לימודים רגילה.


ברור לי הקושי להעסיק ילדים השכם והערב, להיות זמינים לבקשותיהם או להפריד ביניהם כשהם רבים. הרי כאשר כל בני הבית שוהים בו במשך חודשיים רצופים, מתבקש שייווצרו יותר חיכוכים מתמיד. זו אכן תקופה אינטנסיבית, עטופה במכשול של חוסר הסנכרון בין ימי החופש של הילדים לבין חופשות ההורים. , ובכל זאת - החרדה מפני התקופה הזו קצת יצאה מפרופורציות. מה גרם לנו לאבד את הביטחון בשהות עם ילדינו? מי גרם לנו לחשוב שאם לא נשקיע מאות שקלים ביום לשעשועים - ילדינו ישתעממו ולא נשרוד איתם את הקיץ? איך קרה שכל בילוי פשוט של הורה וילד הפך למשימה שהכיף בה נעלם כליל?


אני מוצאת שהקושי הכי גדול של רוב ההורים, הוא בבחירת הפעילויות הנכונות למילוי היום עם הילדים. איכשהו כל פעילות משותפת מביאה לוויכוחים, לעלויות מוגזמות ולסיכום חוויית ההורה במונחים כמו סבל, סיוט, מלחמה והתשה. כאן, אני רוצה לנסות להסביר כיצד אפשר לעשות מהעז מתוק.


ראשית, חשוב לשמור על שגרה. היא תהיה שונה מזו שבמהלך השנה, אבל חשוב שיהיה סדר יום, גם אם זהו החופש הגדול. כשלילדים צעירים יש רוטינה הם חשים בטוחים יותר ומאבקי הכוח סביב כל דרישה מהם פוחתים. אם תקפידו על ארוחות בשעות די קבועות, זמני מנוחת צהריים תואמי גיל וגיוון של פעילויות - הימים יעברו בנעימים ובקלות. הקדישו זמן מחשבה ותכננו את מבנה היום מראש. אם לא עשיתם זאת עד כה, יש לכם את שארית אוגוסט להקפיד על כך.


שנית, הגבילו את שעות הערות לפי צורכי הילד, גם אם אין גן להתעורר אליו מוקדם בבוקר. כיועצת שינה אני עומדת על חשיבות מספר שעות השינה ביום ובלילה, שאין להקל בהן ראש גם בחופש. ילד שמגיע לעייפות יתר מפני שבילה עד שעה מאוחרת מדי לגילו עלול להתקשות בהרדמה, ושנתו תהיה קלה מדי או רוויית יקיצות. כשלא ישנים מספיק נעשים עצבניים וכך עלול להיהרס החופש שממילא הוא אינטנסיבי, חם ומאתגר.


דבר נוסף וחשוב הוא התוכן שימלא את יומכם בחופש הגדול.

אני שמה לב שבשנים האחרונות נוצר לחופשות הילדים אופי מסחרי מדי; משכנעים את ההורים בכל דרך אפשרית שחובתם לשלוח את הילד לחוגים רבים יותר ממספר השעות ביממה, ולצאת להצגות ומופעים יקרים לא הכרחיים כדי לייצר זמן משפחה איכותי; פרסומות משדרות לתת המודע שלנו שגיבוש משפחתי מתרחש רק באמצעות רכישת חבילת נופש יקרה, או במינוי לקאנטרי יקר.


אפשרו דיאלוג


מחקר אמריקאי בדק וביקר את הנושא לפני יותר מעשור, וממצאיו העלו כי מומלץ להתמקד בפעילויות יומיומיות פשוטות, ומהן לייצר זמן איכות משפחתי. אמנם העשרה ובידור הם כיף, וחשוב שיהיו חלק מהחופש, אבל במידה. אני ממליצה לחשוב איך לשלב את הילדים במשימות אותנטיות שעשייתן בצוותא תחמיא לתחושת הערך של הילד, תשפר את יכולותיו ותועיל גם לכם. למשל, שטיפת רכב היא פעילות נהדרת לשיפור המוטוריקה של ילדים בגיל הרך, תוך הנאה מהמים ומקצף הסבון. אפיית עוגיות מעודדת מגע בחומר (מצוין לילדים שמתקשים בגמילה מחיתולים, או לילדים שסובלים מהפרעה בוויסות החושי).



עוד רעיונות:

קיפול כביסה הוא דרך מקסימה לשוחח, אגב למידת מיון צבעים וסוגים של בגדים; הכנת ארוחות ערב משותפות תאפשר לילד להרגיש אחראי ובעל ערך בבית, תוך שהוא לומד על ערבוב חומרים, ארגון סביבה והרגלי ניקיון; לימוד רכיבה על אופניים הוא פעילות חינמית שתתרום רבות לקשר הורה-ילד ולביטחון העצמי של הקטנטנים; הרכבת פאזל משפחתי משותף היא אימון לאסטרטגיות חשיבה ותכנון תהליך; משחק רביעיות או קלפים יכול להיות הנאה צרופה שבזכותה גם יתאמן ילדכם בהמתנה לתורו, התמודדות עם הפסד, ומיון לקטגוריות.


יוצאים מהבית להתאוורר? לכו יחד לים לבנות ארמונות בחול, בלו בספרייה העירונית ושאלו ספרי ילדים מעניינים וצאו לטייל ללמוד על צמחים. לכל אלה ולדומיהם יש ערך רב יותר מיציאה לקניון או רישום לקייטנה שלישית, וקל להוציאם לפועל.


זכרו שהחופש הוא בסך הכל שינוי, וכמו לפני כל שינוי בחיים יש להיערך בהתאם כדי לצמצם בעיות וחיכוכים. בדיוק כמו שלקראת לידת אח חדש נשתף את הבכור באירועים הבאים, נגדיר חלוקת תפקידים חדשה בין ההורים ונכין את חדר הילדים - כך גם עלינו להיערך לחופשת הקיץ הזמנית, ולמעשה לכל חופשה, מתקופת החגים הקרבה, ועד חופשות קצרות. הכינו עצמכם מראש, חלקו את האנרגיות ואת התקציב ושמרו על קור רוח; הכיף נמצא ברגעים הקטנים עם המתוקים שלנו ולא באירועי ענק מתישים וחסרי כל תוכן מקרב.


לפעמים נראה לנו שקל יותר לשלוח ילדים ממסגרת אחת לאחרת כדי שהזמן יעבור להם (ולנו) מהר יותר, אבל בסופו של דבר זה בא על חשבון היחסים שלנו איתם. אם נרד לגובה העיניים שלהם ונבלה איתם בנעימים בלי לשבור את הראש - נגלה שלא כל כך קשה לנהל את הדיאלוג המשותף, ואפילו די נחמד. ככל שנערב אותם בפעילויות היומיומיות שלנו וניתן להם תפקידים, כך נאפשר להם להרגיש נחוצים ואהובים. בזכות זה הם יהיו נעימים יותר ופחות זועקים לתשומת לב, המריבות ביניהם יפחתו ואתם תצליחו להעביר את חודשי הקיץ בלי חור בכיס ועם רווח גדול - שיפור התקשורת עם ילדיכם.


חשבו על הדברים ונסו לתכנן אותם. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת.

דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page