top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

קריאה להורים: איך מלמדים ילדים לאהוב ספרים?


להרבה ילדים יש בבית מיגוון ספרים, אך הם בכל זאת לא ששים לקרוא אותם. איך הופכים את הקריאה להנאה צרופה לא רק עבור הילד אלא גם להוריו? כתבה שנייה בסדרה



בכתבה הקודמת עסקתי בשאלה איך בוחרים ספר ילדים טוב. ציינתי כמה מאפיינים שמצביעים על ספר איכותי מבחינה חינוכית וספרותית, ולימדתי גם איך יודעים אם הוא מתאים לילד. בכתבה הזו אציע דרכים לשבח את חוויית הקריאה, כך שתגרום לילד לאהוב ספרים ולרצות עוד מהם.


תחילה, חשוב להבין שספר הוא לא עונש ולא משימת חובה. צר לי על מי שמקשר ספרים למטלה לימודית בלבד. הייתי רוצה שילדים ייהנו באמת ובתמים מהמפגש עם הספר כבר מגיל צעיר ויגלו בו עניין אותנטי. אותו כיף שבקריאה, לא צריך לבוא במקום הרווחים הדידקטיים והרגשיים שיש בספר. והם רבים:


דרך סיפור ילד יכול להשליך את רגשותיו על דמויות חיצוניות וכך לעבד אותם טוב יותר. הזדהות עם דמויות ספרותיות נותנת לגיטימציה לתחושות ולדילמות שחווה ילד רך בתקופות שונות בחיו. ספרים הם גם כלי להעשרת השפה תוך בילוי נהדר שמפתח את הדמיון. אז איך מחבבים את הספרים על הילדים?


א. בחרו את הטיימינג הנכון


בחרו ברגעים נעימים של היום להקראת סיפור. למשל - רגע לפני שגרת הערב עמוסת המטלות, או אחריה. שבו עם ילדכם, התכרבלו יחד (כיף במיוחד בחורף) וקראו ספר במשך כמה דקות בסלון. הרגע האינטימי הזה ביחד הוא רווח כפול: זו הזדמנות להעניק תשומת לב אישית לילד ללא מסיחי דעת, תוך הקדשת זמן קריאה לצורך העשרה והנאה מהספר. הילד יצור כך הקשר חיובי בין הספר ובין החוויה הנעימה. כך, יש יותר סיכוי שיחפוץ שוב בספר.


כיועצת שינה אני ממליצה להורים לשלב קריאת סיפור בתוך טקס השינה בערב. זה יעזור לכם לבנות עם הילדים רוטינה רגועה לפני השינה, וגם לייצר התנייה בין נחת לבין קריאה.


ב. אפשרו בחירה


תנו לילד לבחור בעצמו איזה ספר הוא רוצה לקרוא היום. אפשר למקד אותו בבחירת ספר אחד מתוך שניים או שלושה שתציגו לפניו באותה העת. לפעמים היו אתם אלה שבוחרים את הספר, כדי לחשוף אותו לחדשים, ולפעמים תנו לו להכריע.


כשזה תורכם - בחרו בספר שאתם אוהבים בעצמכם. יש ספרי ילדים רבים מלאי הומור שמותאמים גם למבוגר ומאפשרים לנו ליהנות מהם לא פחות מהילדים (דוגמאות בסוף הכתבה). הנאתכם מהסיפור תשפיעה על צורת הקריאה וגודל החוויה שיחווה הילד. לכן, וודאו שעל מדף הספרים של ילדכם יהיו גם כאלה שאתם יכולים להנות מהם.


ג. שימו לב לנושא הספר


עקבו אחר תגובת הילד לכל ספר שאתם קוראים, והתייחסו אליה ברגישות. היא תסמן לכם האם הספר מדבר אליו או לא. ספר שמעורר בילד רתיעה או פחד כדאי להחזיר למדף ולנסות אותו שוב במועד מאוחר יותר. לעומת זאת אם הספר הצחיק את הילד, הרגיע אותו, גרם לו לחזור על מילותיו או לבקש אותו שוב - קראו אותו שוב ושוב במשך תקופה.

נסו לרכוש ספרים בנושאים רלוונטיים לתקופות ולאירועים בחיי ילדיכם (גמילה, גן חדש, קנאה, גירושי הורים, וכו').


ספרי ילדים. איך מעודדים ילדים לקרוא ספרים
אל תכריחו ילדים לקרוא, אבל הפכו את חוויית הקריאה בבית לכיפית

ד. יצרו דרמה


כדי לעודד ילדים לאהוב ספרים מגיל צעיר הקריאו להם אותם בטון דרמתי והשתדלו אפילו להמחיז מעט את הדמויות. הפעילו את הילדים בהשלמת משפטים והתייחסו לאיורים. ככל שתרבו לעשות זאת, יש יותר סיכוי שחוויית הקריאה תיצרב לילד כמעניינת ומרגשת, והם ירצו לחזור עליה.


ה. הקריאו להם אפילו אם הם יודעים לקרוא


גם אם ילדכם הגיע לגיל שהוא כבר יודע לקרוא בעצמו, או טרם קורא אבל יודע לספר את הסיפור בעל פה - זו לא סיבה להפסיק להקריא לו ספרים. קריאה עצמאית היא חשובה, אבל היא לא תחליף לקריאה משותפת. כי בה מאזינים למישהו אחר שמקריא עבורך. מדובר בחווייה שונה לגמרי.


ו. אל תכריחו


לפעמים יש לנו נטייה לצפות שהילדים יתאהבו בספרים שאנחנו גדלנו עליהם, ולא מבינים איך יתכן שהם לא מגלים עניין בקלאסיקה מוכרת. שוכחים שהתקופה בה ילדינו גדלים היא אחרת, ואיתה משתנים גם הערכים, תחומי העניין ובהתאמה - גם הספרים. אל תכריחו את ילדכם להקשיב לסיפור שלא מתאים לו.


זכרו שלספר תפקיד כפול- חינוכי ומשחקי. כמו שהלמידה מספרים היא בעלת ערך, כך גם הכיף שהם מזמנים. חשוב שתפקידים אלה לא יחבלו זה בזה אלא יתכתבו יחד.


אז כשאתם בוחרים ספר התייחסו גם למידת ההנאה שמפיק הילד ממנו, ולא רק לאיכות הכתיבה שלו.


דוגמאות לספרים מומלצים שאני ועוד נשות חינוך אוהבות. שימו לב שלא כולם עונים על כל הקריטריונים לבחירת ספר אידיאלי מהכתבה הקודמת, וזה ממש בסדר. כי משהו אחר בהם מפצה על כך בעיניי:


דירה להשכיר / לאה גולדברג

בספר יש מסר של קבלת השונה בצורה יצירתית, תוך עיסוק בדעות קדומות. הכתיבה מחורזת וחזרתית, כזו שמסייעת לילדים צעירים לעקוב אחר העלילה.


ספר אחר לגמרי מאלה שהכרתם עד היום. הוא שנון ויש לו סוף מפתיע (מאד מפתיע), מלא הומור שמבדר גם מבוגרים. הסיפור מייחס לנשים תכונות כמו אומץ, תעוזה, נחישות, ודעתנות.


כולם עושים קקי / טרו גומי

הספר מטפל בנושא גמילה מחיתולים בצורה מקורית, אותנטית, מצחיקה ומאויירת טוב. אין יותר מדי ספרי ילדים שמלמדים על מקור הצואה ותפקידה, דבר שדווקא חשוב להתייחס אליו כדי לצמצם סיכוי לחרדת אסלה בקרב ילדים נגמלים. הספר משעשע גם הורים.


אני מקווה שבעקבות שתי הכתבות הללו, תתייחסו ברצינות לנושא ספרות הילדים ותעודדו את מעמדה בבית. החיים המודרניים מזמנים לילדנו בידור רב במדיה הדיגיטלית, שבא לפעמים על חשבון הספר המודפס והטוב. עלינו לוודא שהם לא נכחדים.

אם עד היום דיקלמתם ספרים במונוטוניות עייפה וקניתם ספרים רק כי הם היו במבצע, זה לא כי אתם לא יכולתם אחרת, אלא כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת.


דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page