top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

חופש גדול לילדים, תיק גדול לכם. איך הפך הקיץ לעונש עבור ההורים?


נמצא שאין תועלת משמעותית בהפקות שעשועים מוגזמות לילדים כדי להעצים את זמן האיכות איתם. חשוב יותר בילוי אותנטי ונעים עם ההורים שיתבטא בפעילויות פשוטות ואינטגרליות בחיי היום-יום המשפחתיים. נופר לוטווין ממליצה להורים לשבת ולתכנן את החודשיים הבאים כדי שיהיו יעילים ומספקים, אבל ממש לא להשתגע ולהפוך לצוות בידור. איך לבנות חופשת קיץ בלי לפשוט את הרגל והסבלנות?


המילה "לשרוד" באותו משפט עם"חופש-גדול" מופיעה הרבה. כמעט בכל קבוצת הורים בפייסבוק או מגזין הורות ברשת כותבים על טיפים "איך תשרדו את החופש הגדול / איך לסיים את הקיץ בשלום". היחס אל חודשי-הקיץ הוא כאל צרה צרורה ועונש להורים.

ברור ששיגרה ומסגרות הן דבר מבורך משום שהן מכניסות סדר וגבולות לחיים של כולנו, ונכון שבלעדיהן נדרשת היערכות מחדש , והיא לא פשוטה אבל החופש הגדול לא חייב להיחוות כאסון אם הוא יתוכנן נכון ואם היחס אליו יהיה מעט יותר מתון. קצת חבל לי שהקיץ נהיה סיוט להורים.


בעיניי, החופש הזה יכול להיות דווקא קרקע פורייה להעצמה אישית לילדים, לגיבוש משפחתי, ולפיתוח מיומנויות רגשיות-חברתיות שהוזנחו במהלך שנת הלימודים.

החופש הוא לא קללה, ובילוי עם הילדים הוא לא רק קשה אם עושים ממנו כיף.


חברות גדולות טיפטפו לנו לראש שלא ניתן לשרוד את החופש בלי השקעה כספית מטורפת בשעשועים יקרים, כדי שנוציא הרבה כסף על בילויים יקרים. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שהורים מבוהלים מבואו של חודש יולי.

כמובן שיש את הקושי להעסיק ילדים השכם והערב, ולהפריד ביניהם כשרבים. ברור לי שחופשה כה ארוכה דורשת מאמץ כביר מההורים, אבל החרדה מזה איבדה בעיניי פרופורציות.


מה גרם לנו לאבד את הביטחון בשהות עם ילדינו הרכים? מי זה שהצליח לגרום לנו לחשוב שאם לא נשקיע מאות שקלים ביום אז ילדנו ישתעממו? איך קרה שכל בלוי פשוט של אב ובנו הפך למשימה שהכיף ממנה הוחרב?


תראו, כשבמשך חודשיים כל בני הבית יחד, צפוי שיווצרו יותר חיכוכים מתמיד (על ההתמודדות עם המריבות בין האחים קראו את הכתבה הקודמת). אכן מדובר בתקופה אינטנסיבית שדורשת גם לוגיסטיקה רבה, אך אני מוצאת שהקושי הכי גדול של רוב ההורים הוא לא זה אלא בחירת הפעילויות הנכונות למילוי היום עם הילדים, שיהיה פשוט לביצוע, לא מתיש, ויהיה מספיק מעניין כדי שהילדים לא יחפשו על מה לריב.


איך עושים את זה שפוי?


1. חשוב לשמור על שגרה כלשהי.

היא תהיה בהכרח שונה מזו שבמהלך השנה, אבל איזשהו סדר-יום חשוב שיהיה גם כשחופש. כשלילדים צעירים יש רוטינה הם חשים בטוחים יותר, וכך פוחתים מאבקי הכוח סביב כל דרישה מהם. אם תקפידו על ארוחות בשעות קבועות, זמני מנוחת צהריים מתאימים לגיל, וגיוון של פעילויות - הימים יעברו לכם קל יותר הקדישו זמן מחשבה ושבו לתכנן את מבנה היום מראש.


2. הגבילו את שעות העירות לפי צרכי הילד אפילו שאין גן להתעורר אליו מוקדם בבקר.

כיועצת שינה אני מתעקשת על חשיבות כמות שעות השינה ביום ובלילה , שאין להקל בה ראש גם לא בחופש!

ילד שמגיע לעייפות יתר בגלל שבילה עד שעה מאוחרת מדי לגילו עשוי להיות היפר לקראת השינה, ושינתו תהיה קלה מדי או רוויה יקיצות. כשלא שבעים-שינה נעשים עצבניים וכך עשוי להיהרס החופש שממילא הוא אינטנסיבי, חם ומאתגר. צמצמו מאבקים וקשיים ע"י סדר יום והקפדה על שעות שינה.



חופש גדול ובילויים יקרים מדי על חשבון זמן איכות משפחתי. הדרכת הורים
שטפו את האוטו עם הילדים, קפלו איתם כביסה. פעילויות פשוטות כאלה שוות יותר מיום בקאנטרי יקר

3. פעילויות לילדים - לא להשתגע

בשנים האחרונות נוצר אופי מסחרי מדי לעניין חופשות הילדים. נבנתה נורמה כזאת לשלוח את הילד לחוגים רבים יותר מכמות השעות שיש ביממה, ולצאת להצגות ומופעים יקרים שלא באמת הכרחיים כדי לייצר זמן משפחה איכותי. פרסומות משדרות לנו לתת-מודע שגיבוש משפחתי מתרחש רק ברכישת חבילת נופש יקרה, או במנוי לקאנטרי יקר.

זה לא נכון.


מחקר אמריקאי, בדק וביקר זאת. בעקבות ממצאיו הומלץ להתמקד בפעילויות יומיומיות פשוטות, ומהן לייצר זמן-איכות משפחתי.

העשרה ובידור הם כיף וחשוב שהם יהיו חלק מהחופש, אבל חשוב אף יותר לא לאבד פרופורציות לגביהם. אני ממליצה לחשוב איך לשלב את הילדים במשימות אותנטיות שעשייתן בצוותא תעלה להם את תחושת הערך, ותועיל גם לכם.

דוגמאות:

שטיפת רכב ביחד היא פעילות נהדרת לשיפור המוטוריקה של ילדים בגיל הרך, תוך הנאה מהמים וקצף הסבון.

אפיית עוגיות היא עשייה שמזמינה מגע בחומר (במיוחד לילדים שמתקשים בגמילה מחיתולים, או לילדים שסובלים מהפרעה בוויסות החושי). קיפול כביסה הוא דרך מקסימה לשוחח על רקע מיון צבעי הכבסים וסוגים של פרטי הלבוש.


הכנת ארוחות ערב משותפות תאפשר לילד להרגיש אחראי ובעל-ערך בבית, אגב למידה על ערבוב חומרים, ארגון סביבה והרגלי נקיון.


רכיבה על אופניים היא פעילות חינמית שתתרום רבות לקשר הורה-ילד, ולביטחון העצמי של הילדים.


הרכבת פאזל משפחתי משותף יכולה להיות ממש אימון לאסטרטגיות חשיבה ותכנון תהליכים.


משחק רביעיות או קלפים יכול להיות כיף שבזכותו גם יתאמן הילד בהמתנה לתורו, התמודדות עם הפסד, ומיון לקטגוריות.


לכל הדברים האלה יש ערך רב יותר מיציאה לקניון או רישום לקייטנה שלישית, וקל ליישמם!


4. היערכות מראש

זכרו שהחופש הגדול הוא בסך הכל שינוי, וכמו לפני כל שינוי בחיים - יש להיערך לו בהתאם כדי לצמצם בעיות ולחצים סביבו. בדיוק כמו שלקראת לידת אח חדש נשתף את הבכור באירועים הבאים, נגדיר חלוקת תפקידים חדשה בין ההורים ונכין את חדר הילדים בהתאם - כך גם עלינו להיערך לחופשות מהגן.


הכיף נמצא ברגעים הקטנים עם המתוקים שלכם ולא באירועי ענק מתישים וחסרי ערך משמעותי.


רדו לגובה העיניים של הילדים ובלו איתם בנעימים בלי לשבור את הראש.


אם תתנו מקום לדיאלוג הזה ביניכם תגלו שלא כ"כ קשה לנהל אותו ואפילו די נחמד. נראה לנו לפעמים שקל יותר לשלוח ילדים ממסגרת אחת לשניה כדי שיעבור להם (ולנו) הזמן, אבל זה בא על חשבון היחסים שלכם איתם. אז הנה הזדמנות, בחופש, למלא את החסר. זה לא חייב להיות קשה מדי.


ככל שתערבו אותם בפעילויות היומיומיות שלכם ותתנו להם תפקידים, תאפשרו להם להרגיש נחוצים ואהובים. בזכות זה הם יהיו נעימים יותר ופחות זועקים לתשומת לב.

אתם תראו שהם יריבו פחות כתוצאה מזה, ואתם תצליחו להעביר את חודשי הקיץ בלי חור בכיס. ועם בונוס - שיפור התקשורת עם ילדכם.


חשבו על הדברים ונסו לתכנן אותם. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת. לכתבה המלאה בעיתון "הארץ" לחצו כאן

הורים לא אוהבים לבלות עם הילדים שלהם. ילדים רבים בחופש הגדול
חופש עם הילדים לא חייב להיות סיוט אם מתכננים אותו טוב ושומרים על שגרה בתוכו


דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page