• נופר לוטווין

למשוך עד מאוחר כדי לישון טוב- האמנם?


"נמשוך אותו עד מאוחר שישן טוב בלילה"- אוטופיה.

בטוח שיצא לכם להגיד את המשפט הזה, לפעול לפיו, או לפחות לשמוע אותו מהסביבה. אולי אתם אפילו משתדלים לדבוק במנטרה הזו מתוך רצון אמיתי וכנה שהילד ישן טוב יותר בלילה, שיגיע לשעת ההשכבה עייף עד כדי שיירדם תוך דקות, ללא מאמץ או ייסורים (שלו או של ההורים).

נשמע אידיאלי – אז למה זה לא תמיד עובד? למה הילד מתעורר כמה פעמים בלילה כזה? למה מאד קשה להעיר אותו בבקר שאחרי? למה לפעמים הוא עצבני בשעת אחה"צ- ערב? וכשזה כן עובד, והוא נרדם לכאורה טוב- מה לא בסדר בזה?

ילדים רכים, תינוקות בני יום ועד גיל 3.5 לערך, זקוקים לתנומות יום. אלה האחרונות, הולכות ומתקצרות עם בגרותו של הילד, תדירותן הולכת ופוחתת ומשך כל תנומה מתקצר עד כדי שנת צהריים בודדת כשהם גדלים. גם זו נכחדת והצורך בה מתבטל ככל שהם מתבגרים. חשיבות שנת היום גדולה מאד. למעשה , שינה בכלל היא הכרחית לגדילה ולחיזוק המערכת החיסונית כמו שחשוב לאכול .ידעתם שאי אפשר לא לישון? אפשר לשבות רעב, אך אי אפשר לשבות שינה. זה לא בשליטתנו. זו הסיבה שילד עייף מאד פשוט נרדם ("נשפך") אפילו באמצע פעילות. זו גם הסיבה לכך שכ"כ מסוכן לנהוג עייפים. בשלב מסויים המח פשוט ירדם (פרק הזמן שאדם יכול להשאר ער הוא אינדווידואלי, אך יש לו קץ). בזמן השינה מערכת החיסון של הילדים מתחזקת (זאת בתנאי שמערכות אחרות לא פועלות בצורה אינטנסיבית בו-בזמן, כגון מערכת העיכול). בזמן השינה מעבד המוח את כל אשר קלט בזמן העירות, תוך שהגוף נח וחוסך באנרגיה. בזמן השינה האדם מתמודד עם רגשות ומעבד גם אותם (שלב החלימה). בזמן שינה מופרש הורמון גדילה שכה הכרחי להתפתחות תקינה של הילדים. גם הזיכרון ויכולות הקשב והריכוז משתפרות הודות לשינה איכותית. אם השינה לא תהיה כזו- כל הנ"ל נפגעים וזה ניכר במזג הילד כמו גם במדדים ההתפתחותיים שלו.

ככל שהילד קטן יותר- שנתו מחולקת ליותר פרקים המפוזרים על פני היממה (עיינו במאמר על חלונות שינה). כאמור, עם בגרותו- רוב שעות השינה יתרכזו בלילה (אחרי שמחשיך), ומספר תנומות היום יצטמצם. אין זה אומר שהן הופכות לפחות חשובות! שנת הלילה מושפעת ישירות משנת היום כי שינה מביאה עוד שינה! ולא להפך. דילוג על שינה ביום כשהילד עדיין זקוק לה יביא לעייפות יתר, מצב שיכול להראות לנו כלפי חוץ כמו היפר-אקטיביות לכמה שעות או לחילופין- מצב רוח עצבני ולא נינוח. ההשפעות של מצב כזה על השינה הבאה יכולות להיות: קושי בהרדמות הבאה / התעוררות ארוכה באמצע הלילה / שינה לא איכותית (לא עמוקה) שתתבטא ביקיצה מוקדמת מדי או התעוררויות רבות במהלך הלילה.

אני סבורה כי באחריות ההורה לדאוג לשעות השינה של ילדו הרך, ולאופן בו הוא ילמד להרדם. הקטן שלנו לא יודע איך עושים את זה לבד. אם אתם עדיין מתלבטים לגבי סוגיית תנומות היום, או האופן שבו הן מתבצעות- כדאי להתייעץ . שלחו לי הודעה ואחזור אליכם בהקדם.


-- כל המידע המוצג באתר ובדף הוא בגדר המלצה ובאחריות הקורא בלבד. אין זה תחליף להתייעצות מקצועית ו/או לטיפול רפואי --

-הזכויות על התכנים שמורות לנופר לוטווין. אין להעתיק ו/או לשכפל אותם -

#שינה #לישון #נרדם #השכבה #מתעורר #לאישן #לילה #שעותשינה #ייעוץשינה #להרדם #תנומותיום #שנתצהריים #שעתהשכבה #משךשינה #חלונותשינה

מדריכת הורים מומלצת בטלפון

כל המוצג באתר הוא בגדר המלצה ובאחריות הקורא בלבד. אין זה תחליף להתייעצות מקצועית ו/או לטיפול רפואי. 

החומרים המתפרסמים באתר בלעדיים לנופר לוטווין. אין לעשות שימוש בכתוב החורג מכללי זכויות היוצרים והקניין הרוחני. כל העתקה/שכפול/העברה/הפצה/עריכה של החומר ללא אישור מהיוצרים אסורה בהחלט