top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

למשוך עד מאוחר כדי לישון טוב- האמנם?


"נמשוך אותו עד מאוחר שישן טוב בלילה". בטוח שיצא לכם להגיד את המשפט הזה, לפעול על פיו, או לשמוע אותו מהסביבה. אולי אתם ממש מאמינים שאם תעשו כך, הילד ישן טוב יותר בלילה, ויגיע לשעת ההשכבה עייף עד כדי שיירדם תוך דקות, ללא מאמץ או ייסורים (שלו או של ההורים).

נשמע אידיאלי – אז למה זה לא תמיד עובד? למה הילד מתעורר כמה פעמים בלילה כזה? למה מאד קשה להעיר אותו בבקר שאחרי? למה לפעמים הוא עצבני בשעת אחה"צ- ערב? למה יש המון בכי בהשכבות? וכשזה כן עובד, והוא נרדם לכאורה טוב- מה לא בסדר בזה?

ילדים בגיל הרך, תינוקות בני יום ועד גיל 3.5 לערך, זקוקים לתנומות יום. הן הולכות ומתקצרות עם בגרותו של הילד, תדירותן הולכת ופוחתת ומשך כל תנומה מתקצר עד כדי שנת צהריים בודדת כשהם גדלים. גם זו נכחדת והצורך בה מתבטל ככל שהם מתבגרים. חשיבותה של שנת היום גדולה מאד: למעשה , שינה בכלל היא הכרחית לגדילה ולחיזוק המערכת החיסונית כמו שחשוב לאכול.

ידעתם שאי אפשר לא לישון? אפשר לשבות רעב, אך אי אפשר לשבות שינה. זה לא בשליטתנו. זו הסיבה שילד עייף מאד פשוט נרדם ("נשפך") אפילו באמצע פעילות. זו גם הסיבה לכך שכ"כ מסוכן לנהוג עייפים. בשלב מסויים המוח פשוט נרדם (פרק הזמן שאדם יכול להישאר ער הוא אינדווידואלי, אך הוא מוגבל). בזמן השינה המערכת החיסונית של הילדים מתחזקת (זאת בתנאי שמערכות אחרות לא פועלות בצורה אינטנסיבית בו-בזמן, כגון מערכת העיכול). בזמן השינה מעבד המוח את כל אשר קלט בזמן העירות, תוך שהגוף נח וחוסך באנרגיה. בזמן השינה האדם מתמודד עם רגשות ומעבד גם אותם (בשלב החלימה למשל). בזמן שינה מופרש הורמון גדילה, שכ"כ הכרחי להתפתחות תקינה של הילדים! גם הזיכרון ויכולות הקשב והריכוז משתפרות הודות לשינה איכותית. אם השינה לא תהיה טובה דיה- כל הנ"ל יפגעו , וזה ניכר במזג הילד כמו גם במדדים ההתפתחותיים שלו.

ככל שהילד קטן יותר- שנתו מחולקת ליותר פרקים המפוזרים על פני היממה (עיינו במאמר על חלונות שינה). כאמור, עם בגרותו- רוב שעות השינה יתרכזו בלילה (כשמתחיל להחשיך), ומספר תנומות היום יצטמצם. אין זה אומר שהן הופכות לפחות חשובות! שנת הלילה מושפעת ישירות משנת היום כי שינה מביאה עוד שינה! ולא להפך. דילוג על שינה ביום כשהילד עדיין זקוק לה יביא לעייפות יתר, מצב שיכול להראות לנו כלפי חוץ כמו היפר-אקטיביות לכמה שעות או לחילופין - מצב רוח עצבני ולא נינוח. ההשפעות של מצב כזה על השינה הבאה יכולות להיות: קושי בהרדמות הבאה / התעוררות ארוכה באמצע הלילה / שינה לא איכותית (לא עמוקה) שתתבטא ביקיצה מוקדמת מדי או התעוררויות רבות במהלך הלילה.


אני מאמינה כי באחריות ההורה לדאוג לשעות השינה של ילדו הרך, ולאופן בו הוא ילמד להירדם. הקטן שלנו לא יודע תמיד איך עושים את זה לבד.

אם אתם עדיין מתלבטים לגבי סוגיית תנומות היום, או האופן שבו הן מתבצעות- כדאי להתייעץ . שלחו לי הודעה ואחזור אליכם בהקדם.



דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page