Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

איך מרגילים את הילדים למעבר משעון קיץ לחורף?


עוברים משעון קיץ לשעון חורף. איך צולחים את השינוי הזה במינימום פגיעה בשינה של הילדים ובשגרת הבית?


רצוי להיערך מראש לקראת הזזת השעון, אבל גם אם לא הספקתם לעשות זאת  - יש מה לעשות
גם אם לא הספקתם להיערך מראש לקראת הזזת השעון - תוכלו לצלוח את המעבר הזה בעזרת כמה טיפים

הכתבה המלאה על כך פורסמה ב"הארץ" בפינה שלי "הרהורים וילדים", הנה לינק אליה.


בעוד מספר ימים שעון הקיץ יתחלף בשעון חורף.

במקום השעה 2:00 תהיה השעה 1:00, ובהתאמה - בבוקר במקום השעה 6:30 תהיה השעה 5:30.

ילד שהיה רגיל להתעורר בשעה קבועה בבקרים, עשוי עכשיו, בגלל השינוי בשעון, להתעורר לכאורה מוקדם מדי.


גם שעת ההשכבה בערב עשויה קצת להשתבש לחלק מהתינוקות והפעוטות:

מי שבקיץ נהג להיכנס למיטה בשעה 19:30 למשל, יהיה עייף כבר ב-18:30 בשעון החדש, ויתקשה לסחוב את עצמו ער עוד שעה שלמה.


בחלק מהמשפחות הזזת השעון היא אירוע שדורש הסתגלות קשה, שמיד אעזור לכם להתמודד איתה בטיפים שאמנה כאן.


לפני כן, אני חייבת לומר שכאינדיבידואל, אני ממש לא אוהבת את שעון החורף שמקדים את רדת החשיכה. אבל כיועצת שינה, אני דווקא מברכת על כך. כי בהרבה בתים, הזזת השעון מייצרת שינוי חיובי בזמני השינה של הילדים.

הורים שהיו משכיבים את ילדיהם לישון בשעה מאוחרת (21:00 לדוגמא), כי התקשו לעשות אחרת - עכשיו יוכלו לתקן זאת ללא מאמץ בכלל. הרי יחשיך מוקדם ממילא, ולכן באופן טבעי כל שגרת הערב תתחיל ותסתיים מוקדם יותר. בשעה 20:00 בחורף, הילדים יהיו כבר עייפים (כי זה שקול ל- 21:00 של שעון הקיץ) ואפשר יהיה ללכת לישון בשעה זו.



ועכשיו לטיפים


הם מתחלקים לשניים :

1. מניעה (על כך גם מורחב בכתבה אחרת שלי שפורסמה ב"הארץ")

2. התמודדות עם קושי שכבר ישנו


מניעה


כדי למנוע בעיות עדיף לעשות את החיבור בין הגוף לשעון החדש - בהדרגה.

כמה לילות לפני שמגיעה העת לעבור לשעון חורף - כדאי שתעכבו בכל ערב את שעת ההשכבה בכ- 10/15 דקות. (דוגמא: ילד שרגיל להרדם ב 19:30, יכנס למיטה הערב ב 19:40. מחרתיים ב 19:50, אח"כ ב 20:15 ואז ב 20:30). כשיגיע הלילה בו מזיזים שעה אחורנית , אותו 20:30 יהפוך להיות 19:30, שזו השעה המקורית בה התרגל לישון. והנה עשיתם את המעבר בהדרגה כמעט בלי להרגיש ובלי לשבש את הגוף.


"אבל אצלנו גם ככה הילדים ישנים מאוחר":


חבל. מסיבות הורמונליות והתפתחותיות חשוב שילדים ישנו בשעה שמתאימה לגילם. נצלו את המעבר לשעון החורף לטובת העניין: אם עד עכשיו הפעוט שלכם נכנס למיטה בשעה 21:00, בשעון חורף זה יהיה 20:00. הרווחתם תיקון בלי להתכוון. רק שמרו עליו.


התמודדות


א. בקרים

ילד שהיה רגיל להתעורר בסביבות 6:00 עלול להתעורר בשעון חורף בשעה 5:00 (מבחינת גופו זה אותו זמן אבל בשעון יש מספר אחר). אנחנו לא נפתח את הבוקר בשעה כה מוקדמת (להוציא תינוקות רכים ששעות השינה שלהם עדיין לא מסודרות לגמרי). אם תעשו את מה שהצעתי לעיל הסיפור של הבוקר עשוי להימנע. אם בכל זאת קורה שהילד התעורר מוקדם מאוד - הגיבו לזה כמו אל כל יקיצה לילית אחרת והחזירו לישון. לאט לאט זה יסתדר.


ב. קושי בהשכבות בערב

אם לא קראתם בזמן את הכתבות והטיפים שלי על התארגנות לקראת שעון החורף, או אם קראתם אבל לא הספקתם ליישם את ההמלצות - יכולים לקרות אחד מהשניים:

  1. לא יקרה שום דבר. תזרמו עם הילדים ותשכיבו אותם איפשהו בין השעה הרגילה לבין הזמן בו הם יראו לכם עייפים. זה כנראה יקרה טיפה מוקדם מבקיץ בגלל החושך, אבל תתגברו על זה בטבעיות. הלוואי.

  2. ממש לא יהיה סינכרון בין השעה בשעון לבין העייפות של הילדים. הם יתעייפו מאוד מוקדם כי לא נעשתה היערכות מראש. במצב כזה אל תתעקשו לסחוב אותם ערים בכוח. עייפות יתר היא מצב שאנחנו לא רוצים אותו בעולם השינה. הוא מצב בו גוף הילד עייף מדי ואז הוא נכנס לסטרס. הוא יתקשה להרדם וגם אחרי שכבר ישן - השינה תהיה קלה מדי. בימים הראשונים אפשרו לילדים לישון מוקדם אם הם עייפים, גם אם צריך לוותר על מקלחת או לקצר משמעותית את בילויי אחה"צ. אין מה לעשות, צריכים להקשיב לצורך שלהם. בכל ערב עכבו את שעת ההשכבה רק בקצת, ב -10-15 דק בכל יום, וכשתצליחו להגיע לשעת השכבה סבירה (19:00 למשל לגיל שנתיים וחצי זה יפה) - עצרו שם ותנהלו סדר יום שמביא אתכם רגועים וערוכים להשכבה בשעה זו.

** שתפו את הכתבה הזו עם עוד הורים **


שימו לב: הדברים הנ"ל מתייחסים לילדים, פעוטות ותינוקות בריאים, שהרגלי השינה שלהם טובים והם יודעים להירדם בשעות די קבועות.

אם זה לא המצב אצלכם ואתם חווים קושי סביב נושא השינה - כדאי מאוד לעבוד עליו למען בריאות הגוף והנפש של כולכם.


כתבו לי לתיאום ייעוץ בנושא.


אפשר גם לכתוב לי שאלות דרך העמוד נופר לוטווין הדרכת הורים ושינה


* כל הכתוב באתר ו/או ברשת מוגש כהעשרה ולא כתחליף לייעוץ/טיפול רפואי/אחר. האחריות היא על הקורא בלבד. הזכויות שמורות לנופר זנזורי לוטווין. כל שימוש בדברים שפוגע בזכויות הקניין הרוחני אסור בהחלט *





דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png