top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

הרגלי השינה של הילדים משתבשים בחופש הגדול. אז מה?

"חופש ניתן בתוך גבולות", זה מה שאני מלמדת את המודרכים שלי , ומזכירה לכם פה בהקשרים שונים. בהיעדר גבול - אין ערך לחופש, ועם יותר מדי גבולות - אין מקום לפרוח. אבל מה עושים בתקופה שמוגדרת כולה כחופש אחד גדול - הקיץ? האם כדי לספק לילדים תחושה שהם בחופש גדול עלינו להפר כל חוק וסדר שהיו קודם? יש שיגידו שכן. אבל איפה עובר הגבול בין יציאה משיגרה כיפית ובין כאוס? והאם זה באמת כ"כ נורא שהילדים ילכו לישון מאוחר בקיץ, או ירדמו על מזרנים בסלון במקום במיטתם? כתבה שפויה על הנושא.


לכתבה בגרסתה המקורית, שפורסמה ב"הארץ" בפינה שלי "הרהורים וילדים" לחצו כאן


האינטרנט מוצף בהסברים מדוע כה חשוב לשמור על הרגלי שינה בריאים גם בחופש. חיפוש זריז בגוגל מלמד שאם תרשו לילדים לישון מאוחר בחופש הם יצברו מחסור גדול בשעות השינה, דבר שישפיע על מצב רוחם לרעה ויהפוך כל בילוי איתם לאסון. אם תעזו לאפשר להם להירדם לא במיטתם הם עשויים להתרגל לזה וכשתרצו להפסיק את המנהג תהיה בבית מלחמה. השיבושים האלה יפריעו להם לחזור ללימודים ואתם תאכלו את הלב על הקיץ הזה עוד הרבה אחרי שהוא יגמר. יש בזה אמת אבל אני שואלת, הכצעקתה?


הבהלה סביב שאלת השינה בחופש הגדול בעיניי קצת מוגזמת, לא מחוברת למציאות ובעיקר חסרת תועלת. הרי בסופו של דבר רוב ההורים כן משחררים קצת את הגבולות שעליהם הם שומרים במהלך השנה, על אף שהם מבינים שזה לא כדאי לכאורה. אולי זה כי גם הם בעצמם זקוקים לחופש זמני מתפקיד השוטר, ומוצאים שנחמד לשמוע לפעמים את הילדים אומרים "אמא שלי מרשה לי" בעיניים נוצצות כי הלילה עושים מסיבת פיג'מות.


בהנחה שיש שגרת שינה בריאה ברוב ימות השנה, ,מה כ"כ רע בלשבור אותה רק לפעמים?


אני אפילו רואה בזה ערך מוסף; ילד יכול ללמוד מזה שהמבוגר שמולו לא מחוקק חוקים אקראיים אלא ער לצרכיו של הצעיר ויודע להתגמש כשניתן. עם הורה כזה יהיה יותר רצון לשתף פעולהו כשיטיל מגבלות ("יש לי הורה שאין טעם להיאבק איתו כי אני כבר יודע שהוא מתגמש כשאפשר. אם הוא מתעקש על משהו זה כנראה חשוב באמת ולא יעזור לי פה שום ויכוח").

ילד שיש לו הרגלים טובים שמושרשים אצלו היטב, לא יצא מאיזון כ"כ מהר אם יאפשרו לו לחרוג מהם בהסכמה באופן זמני ומדוד. הסוד הוא לעשות זאת באמת זמני, ובאמת מדוד.

ילדים לא נרדמים בלילה נופר לוטווין יועצת שינה
לפני ששוברים שגרה צריך שתהיה שיגרה לשבור

לפני ששוברים שיגרה צריך שתהיה שיגרה.


הקול השפוי שאני משמיעה כאן כיועצת שינה פונה לבתים בהם כבר יש הרגלי שינה שהם בסך הכל טובים: בתים בהם במהלך השנה הילדים ישנים מספיק שעות ביממה, נרדמים בשעה די קבועה ולא מאוחרת לגילם, מסוגלים להירדם עצמאית ללא תלות, ישנים שינה רציפה ויש להם סדר יום בריא ותואם גיל. כששיגרה כזו היא העוגן שלכם לא יקרה אסון גדול אם תיסטו ממנה מספר ימים בשנה, ותדעו לחזור אליה בנחישות כשצריך.

אני כן בעד הסדר הזה, ואני מחנכת אליו הרבה הורים עייפים. קודם כל לטובת הילד, ושנית לטובת שפיות הבית.


חשוב להבין שתינוקות, פעוטות וילדים זקוקים למספר שעות שינה מסויים ביממה, המחולק באופן בריא בין יום ללילה (בהתאם לגילם). ההקפדה על כך היא באחריות ההורים. חריגה משמעותית מזה עשויה להביא לעייפות יתר. זהו מצב שבו הילד כל כך עייף עד שגופו נכנס לסוג של סטרס, דבר שנראה כמו היפראקטיביות כשלמעשה הוא רק רוצה לישון. גם מצבי רוח קיצוניים וקושי בוויסות הרגשי הם הרבה פעמים תוצאה של מחסור בשעות שינה או בשינה לא איכותית מספיק. השמנת יתר וקשיים בריכוז ובקשב גם הם נמצאו קשורים בשינה דלה. אם כן, סיבות רבות יש להקפדה על הרגלי שינה טובים ולכן אל תזלזלו בהם.

עם זאת, בחופש הגדול כמו בעוד ימים חריגים לאורך השנה, הגיוני שהכללים האלה מעט ישתנו כל עוד זה בטעם טוב ויודעים לעצור זאת כשצריך.


עם ילדים קטנים יותר קל לשמור על שיגרת שינה בחופש שהיא די דומה לזו של שנת הלימודים, משום שכל הלו"ז שלהם עדיין תלוי בהורים. עם ילדים גדולים יותר נדרשת הגמישות משום שהם הרבה פעמים רוצים לישון אצל חברים, לצפות בסרט בערב עד שעה מאוחרת , לעשות ערב סרט או לישון עם האחים באוהל בחדר. הרשו להם לחרוג קצת, זה חלק מהכיף שלהם, אבל לא לפני שחשבתם עם עצמכם כמה זה בסדר לחרוג. כשלהורה ברור איפה עובר הגבול - זה ברור גם לילד וכך פוחתים המאבקים. הסבירו לילדים למשל: "הערב זה בסדר אם תישנו שעה וחצי מאוחר יותר מבד"כ".

בראשית החופש קבעו כמה פעמים בשבוע תרשו להם לעשות זאת, וכמה פעמים בשבוע הם ישנו בשעה הרגילה. אם החריגות יקרו כל לילה במשך חודשיים זה אכן יכול להפוך מכיף לסיוט כי כשתרצו לבלות איתם בבקרים הם יהיו עייפים ועצבניים מדי. בנוסף, יהיה קשה יותר לחזור לשיגרה המוכרת אם הם יתרגלו לישון מאוחר באופן קבוע. לכן שימרו על איזשהו איזון.


אפשר לבנות סדר יום לחופש הגדול, שהוא שונה בהכרח מזה של יום לימודים, אבל הוא עדיין מסודר. יהיו בו הרבה בילויים, משחק וכיף. יהיו בו עוגנים שישמרו על סדר בארוחות ובשינה, לצד הרבה אפשרות בחירה. דבר כזה יטיב לא רק עם הילדים אלא גם איתכם, ההורים. עם כל הכבוד לחופש הגדול אין שום סיבה שעד 1 בלילה המטבח שלכם יהיה פעיל ויתרוצצו לכם ילדים בין הרגליים. כדי שלילדים יהיה כיף בחופש הם זקוקים להורה סבלני ולא מותש (ככל שניתן).


בערך 10 ימים לפני החזרה ללימודים כדאי להכין את הגוף בחזרה להרגלים הבריאים ולשעות שמתאימות למסגרת הלימודים . הקדימו בהדרגה את שעת היקיצה בבוקר, כל יום בכרבע שעה, וגם את שעת ההשכבה בערב.

החזירו את טקס השינה הקבוע לפני הכניסה למיטה והרחיקו מסכים משעת ההשכבה. אם מעולם לא הקפדתם על כל אלה עם ילדכם - אולי הגיע הזמן ליצוק הרגלי שינה טובים. צרו איתי קשר לייעוץ בנושא ונמצא את הדרך האידיאלית עבורכם ללילות שקטים ורצופים. אל תשכחו לתווך לילדים כל שינוי שעומד לחול עליהם.


גם אם הם צעירים מאוד בעיניכם הם ראויים לכך. במהלך החופש הסבירו להם מה הם הגבולות שנשארים ומה הם הגבולות שמשתנים, ובסוף החופש תווכו להם מחדש את החזרה לשיגרה ואיך אתם מתכוונים לדאוג שהיא תתקיים. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא פשוט כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת.



דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page