• נופר לוטווין- הארץ

שעון קיץ ושינה של ילדים ותינוקות


איך מתמודדים עם הזזת השעון בלי שהיא תפריע לשינת הילדים?

מדריך להורים בכתבה שלי שהתפרסמה בעיתון "הארץ", ומתאימה לכל שנה כשעוברים משעון חורפי לקייצי. לחצו כאן לקריאת הכתבה המקורית

אנחנו הרי יודעים מראש מתי עתיד להתחלף השעון בין העונות, ולכן אפשר להקדים ולהכין פעוטות וילדים למעבר עוד בטרם הוא קורה. הדבר יצמצם הפרעות בשינה ושיבוש משמעותי בלו"ז הערב שלכם בבית.


יש ילדים שהשינוי לא משפיע עליהם במיוחד, בזמן שאחרים מתעוררים עייפים יותר אחרי הזזת השעון, ולוקח להם זמן להתרגל לשעון החדש. הדבר תלוי בטמפרמנט הילד, בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, בהרגלי השינה שהיו לו לפני הזזת השעון ובאופן שבו הוריו מנהלים את המעבר.


לרוב, תינוקות בני פחות משלושה חודשים ממילא לא ישנים לילות שלמים, והאבחנה שלהם בין יום ללילה עוד לא בשלה לחלוטין. גם ילדים גדולים (מעל גיל חמש) יסתגלו מהר כי גופם מתנהג באופן דומה לזה של מבוגרים.

הפעוטות שבטווח הגילאים שבין הקבוצות הללו הם אלה שצפויים להתקשות במיוחד.

הנה כמה המלצות שיעזרו לכם להתמודד עם הזזת השעון באופן הקל ביותר, ואף לנצל את ההזדמנות לשיפור הרגלי השינה.


עוזרים להורמון השינה להסתנכרן עם המציאות

מלטונין הוא הורמון השינה, ובהיעדרו קשה להירדם (גם אצל מבוגרים, אבל אצל ילדים במיוחד). רמת הפרשת המלטונין בגוף מושפעת מכמה משתנים, אחד הבולטים שבהם הוא מידת החשיכה.

לכן, כדי לסנכרן את השעון הביולוגי עם המחוגים - כדאי לחשוף את הילדים לאור יום בשעות הערות, ולהחשיך סביבם לקראת הלילה. הדבר נכון אגב גם לתיקון ג'ט-לג ("עייפת" בעברית).


כשיגיע שעון הקיץ, יתכן שתינוקות ופעוטות יגלו סימני עייפות בשעות מוקדמות יותר מהרגיל, כי היום מתארך להם והם לא ערוכים לזה.

לכן, גם אם לא חשוך מספיק בחוץ, אבל הילדים עייפים, תנו לזה מענה ואל תימשכו אותם ערים למשך זמן רב מדי. עייפות יתר אינה מומלצת.


מסגלים טקס שינה ושגרת ערב רגועה (במיוחד אם לא עשיתם זאת עד כה)

התניות הן דבר שעובד על כולנו ואפשר לנצל אותן לחיוב. כשפעוט מתרגל לרצף פעולות קבוע לפני הכניסה למיטה, הוא מקשר בינן ובין השינה וכך מגיע אליה מוכן יותר.

בלי קשר להזזת השעון, תמיד מומלץ שתונהג בביתכם רוטינה כזאת, ואם אין לכם - זה הזמן לייצר אותה. החליטו מה יהיה סדר הפעולות שנוח למשפחה שלכם לקיים בסמוך לשינה ושהכי מתאים לצרכי הילד.

שמרו על הטקס והקפידו שיתבצע באוירה רגועה כדי להוריד את רמת הפעילות והמתח לקראת השינה. כתבו לי אם אתם מתקשים לעשות זאת.


מדרגים את המעבר כדי לא ליצור פער גדול מדי בין שעון החורך לשעון הקיץ


ככלל, בכל הקשור להנהגת תהליכים חינוכיים ולהרגלי שינה, הדרגה עדיפה. מעבר רך מאפשר הסתגלות בטוחה לכל הצדדים והפנמת השינויים בצורה טובה יותר. כדי למזער את הקשיים הצפויים עם הזזת השעון, התחילו כמה ימים לפני כן להקדים את שעת ההשכבה במנות קטנות:

כל יום-יומיים הקדימו אותה ברבע שעה, עד שתגיעו לשעה שמסתנכרנת עם השעון החדש. דוגמה: פעוט/תינוק שנרדם בשעה 19:30 בשעון חורף, אפשר לנסות להרדים ערב אחד בשעה 19:15, למחרת בשעה 19:00 ולמחרת בשעה 18:45. כשהשעון יזוז, הוא למעשה יירדם בשעה הרגילה שלו, 19:30, כי השעון הלוא זז שעה קדימה.

(כשנחזיר את שעון הקיץ לשעון חורף אגב, נעשה בדיוק אותו דבר, רק הפוך).


אם תמיד רציתם להנחיל שינויים בהרגלי השינה של ילדיכם, באופן ההרדמות שלהם או בשעת ההשכבה  - הזזת השעון היא הזדמנות טובה לעשות זאת כשמנצלים אותה בחכמה. צריך לתכנןאת זה בתבונה ולהתאים את השינוי לצרכי התינוקות ברגישות.


לסיכום - לא צריך לחכות שהשעון יזוז ורק אז להתמודד עם הנזק שזה יצר לערב שלכם בבית. רצוי מראש להיערך לשינוי ולדרג אותו. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי, זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, זה פשוט כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת. עכשיו יש לכם קצת יותר זמן לזה.


#שעוןקיץ #שינה #ייעוץשינה #גבולות #לילה #שעותשינה

מדריכת הורים מומלצת בטלפון

כל המוצג באתר הוא בגדר המלצה ובאחריות הקורא בלבד. אין זה תחליף להתייעצות מקצועית ו/או לטיפול רפואי. 

החומרים המתפרסמים באתר בלעדיים לנופר לוטווין. אין לעשות שימוש בכתוב החורג מכללי זכויות היוצרים והקניין הרוחני. כל העתקה/שכפול/העברה/הפצה/עריכה של החומר ללא אישור מהיוצרים אסורה בהחלט