top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

חוויית משבר הקורונה של ילדיכם תלויה בכם: 6 טיפים להתנהלות נכונה

על נגיף הקורונה נאמר כבר כמעט הכל. הנושא מדובר בכל ערוצי התקשורת מצאת החמה עד הלילה, אולי קצת יותר מדי [...] אבל מה עם ההיסטריה, אני שואלת. למה היא טובה? כיאה לישראלים - אנחנו מגיבים מהר ובווליום גבוה לכל אירוע וכך גם במשבר הנידון. מבוגרים אולי מסוגלים לנהל את רגשותיהם בצורה רציונאלית ולהכיל את כל הטירוף הזה (האמנם?), אבל מי אחראי לאופן שבו הילדים חווים אותו? רק אתם, ההורים.


על נגיף הקורונה נאמר כבר כמעט הכל. הנושא מדובר בכל ערוצי התקשורת מצאת החמה עד הלילה, אולי קצת יותר מדי. פאנלים של מומחים שמנתחים את המצב, מעריכים סכנות, מנחים את כולנו איך להימנע מהדבקה ומה לעשות אם היא כבר קרתה. פרשנים שמנסחים כל 10 דקות מחדש את אותם דיווחים רק באופן מלחיץ יותר, ומתראיינים שמעלים ספקולציות לגבי הבאות. בורכנו בכך שיש לנו ברי סמכא אחראיים שיכולים להדריך את כולנו איך לצמצם הידבקות, וטוב שכולנו עירניים למצב. בזכות כל אלה יש סיכוי שנעבור את זה יחסית בשלום ובקלות. אבל מה עם ההיסטריה, אני שואלת. למה היא טובה? כיאה לישראלים - אנחנו מגיבים מהר ובווליום גבוה לכל אירוע וכך גם במשבר הנידון. מבוגרים אולי מסוגלים לנהל את רגשותיהם בצורה רציונאלית ולהכיל את כל הטירוף הזה (האמנם?), אבל מי אחראי לאופן שבו הילדים חווים אותו? רק אתם, ההורים.


להורים יש תפקידים רבים. שניים בולטים מתוכם הם :

  1. שמירה על בריאותם הגופנית של ילדיהם

  2. שמירה על רווחתם הנפשית

אם במשבר הקורונה עסיקנן, לגבי התפקיד הראשון כבר סיכמנו שיש מספיק מומחים שעוזרים לנו להתנהל בו נכון, תודה לאל. אני דואגת דוווקא מהתפקיד השני, שמרגיש לי שהוזנח. לא בזדון, חלילה, אלא מחוסר אונים וחרדה אמיתית. אני קוראת לכם, רבותיי, להתאפס. עליכם לשדר ביטחון לילדים הרכים, להיות להם מודלינג להתמודדות נכונה עם לחצים ועיתות משבר ולהעשיר את סל הכלים שלהם לניהול רגשות כמו פחד ואי-ודאות. נחקר והוכח שילדים מחקים את הוריהם גם כשאין מאחורי זה הגיון לכאורה. זו תכונה שלא קיימת אצל פרימטים אחריםאגב, אבל בקרב בני אדם כן. לרוב זה מועיל אבל לעיתים זה בעוכרינו. לכן זכרו, ההתנהלות שלכם במהלך התקופה הזו היא שתקבע את האופן בו יחוו אותה הילדים.


עשה ואל תעשה עם ילדיך בזמן משבר הקורונה


הפסיקו לדבר "מעל לראש" של הילדים.

בחינוך הדיאלוגי אנחנו מאוד מקפידות על הכלל הזה והוא תקף גם לבית. אפילו תינוקות ופעוטות שעוד לא מדברים, מבינים אינטונציה ותנועות גוף. ולמרות שנדמה לכם לפעמים שילדים בגיל הרך לא שמים לב למה שקורה סביבם- הם דווקא כן. גם השיגרה שלהם משתנה בעקבות מה שקורה, חלקם אפילו היו או עודם בבידוד ומעכשיו גם אין גנים ובתי ספר. קל להבחין שמשהו לא טוב קורה גם אם לא מתכופפים לגובה שלהם ומסבירים להם את זה (האמת היא שהיה עדיף אילו הייתם משוחחים איתם בגובה עיניים על המצב מאשר שהם יאספו פיסות מידע ממה שהם שומעים מעל הראש שלהם בין שיחות מבוגרים). אני מציעה להיות מודעים לכך שמדובר באנשים קטנים וחשוב לכבד את מה שהם עוברים. התייחסו לזה ברצינות ואל תגידו "הם לא מבינים, מבחינתם זה עוד חופש". אם הטלוויזיה דולקת כל היום על ערוץ החדשות מננו את זה בנוכחות הילדים. את השיחות המלחיצות והתיאומים בינכם לגבי הסידור למחר עשו כשהם בחדר אחר. אל תדברו עם השכנה לידם על זה שאין מוצרי מזון במדפים והכלכלה מתרסקת. אני לא אומרת לנשוך שפתיים ולשקר שהכל רגיל, אבל גם לא צריך להזין את המציאות בעוד דרמה לא הכרחית.


ענו להם על שאלות

כשילד שואל שאלות בנושא משמעותי שמטריד אותו חשוב מאד לענות לו תשובות שיניחו את דעתו. אם הוא לא יקבל תשובה, הוא עלול להמציא אחת מהדמיון וזו עשויה להיות גרועה בהרבה מהאמת, קשה ככל שתהיה. בגן דיאלוגי באירועים מורכבים בהם הגננת לא בטוחה כמה ידע להגיש לילדים ולאיזה פרטים לחשוף אותם - היא נותנת להם להנהיג את השיחה במפגש, והיא שם רק לתווך ולהשיב למה שנשאל. ילדים שואלים שאלות שהם בשלים לשמוע תשובות להן. היצמדו לכלל הזה. אל תנדבו פרטים מיותרים אבל גם אל תתחמקו מלענות על מה שכבר שאלו.


הכניסו הומור

ספרו סיפורי בדייה מצחיקים על הקורונה, צפו בסרטים מצחיקים, רקדו, שחקו "מחבואים", עשו כל דבר שגורם לכם ולילדים לצחוק או לחייך. כשמחייכים מופרשים אנדרופינים שגורמים לתחושה טובה ולשיכוך כאב. מעבר לזה, הצחוק כולו מגן על המערכת החיסונית ונלחם בהורמונים אחרים שמחלישים אותה (הורמון הסטרס והקורטיזול למשל).

צחוק עוזר לחשוב חיובי - מספיקות 15 דקות ביום של צפייה בקומדיה כדי להקל על דאגות.


בנו שיגרה זמנית לתקופת המשבר

היא תהיה שונה מזו שבמצב רגיל אבל חשוב שיהיה איזשהו סדר יום דומה למוכר ככל שניתן. כשלילדים צעירים יש רוטינה הם חשים בטוחים יותר ומאבקי הכוח סביב כל דרישה מהם פוחתים. אם תקפידו על ארוחות בשעות די קבועות, זמני מנוחת צהריים תואמי גיל וגיוון של פעילויות , הימים יעברו יותר בנועם. הקדישו זמן מחשבה ותכננו את מבנה היום מראש. בתוך כך שימו לב לנושא השינה אפילו שאין כרגע גן להתעורר אליו מוקדם בבוקר. כיועצת שינה אני עומדת על חשיבות מספר שעות השינה ביום ובלילה, שאין להקל בה ראש גם בחופש. ילד שמגיע לעייפות יתר מפני שבילה עד שעה מאוחרת מדי לגילו עלול להתקשות בהרדמה, ושנתו תהיה קלה מדי או רוויית יקיצות. כשלא ישנ


ים מספיק נעשים עצבניים וכך עשוי להיות קשה עוד יותר לכולכם.


צמצמו מאבקים. זהו לא זמן לתהליכי חינוך הרי גורל

אני אומרת את זה מאוד בזהירות כי בעצמי אני מטיפה להצבת גבולות עקבית בשגרה. אבל אנחנו לא בשגרה, וצריך להתחשב בזה. זהירות, הנושא הזה קצת טריקי: מחד, הקפדה יתרה על כל הגבולות והאיסורים דווקא כשכולם בבית בסיר לחץ עשויה להיות קשוחה. מאידך, גבול מסב ביטחון, דבר שכבר סיכמנו שצריך להשרות על הילדים במיוחד עכשיו. כשאנחנו מפרים מדי את הגבולות מועבר מסר סמוי שהכל יוצא משליטה. זה לא באמת כיף, זה אפילו מעורר חרדה. אז אל תרפו מכל הנושאים אבל כן תבחרו על מה להתעקש פחות. עדיף שתעשו את החושבים האלה ברצינות ומראש, ואם צריך - עם ייעוץ, ולא בעת המאבק כי אז הויתור יתפרש ככניעה. את זה אנחנו לא רוצים. המלצה שלי לנושא שאפשר לשחרר ממנו קצת זמנית - המסכים. כל עוד אין מסגרות חינוך ויש מגבלות על מפגשים חברתיים, יוקל לכ


ולם אם הילדים יצפו קצת יותר מתמיד בתכניות טלוויזיה. רק הקפידו שהן יהיו איכותיות, ובהשגחתכם.



נצלו את ההזדמנות שנולדה מתוך המציאות ההזוייה הזו לבילוי זמן איכות עם הילדים, זמן שבדרך כלל אתם כמהים לו. נגזר עליכם לא לעבוד ולא לצאת לסידורים אמנם מסיבות לא משמחות, אבל אפשר לעשות מהעז מתוק. עשו סדר בבית בימים הלאה בשיתוף הילדים, מיינו צעצועים יחד איתם ובחרו איזה מהם אולי לתרום כי הם כבר לא בשימוש. שתפו את הילדים במטלות הבית השוטפות. מתן תפקידים עשוי להגביר את רמת המסוגלות העצמית של הילדים ולחזק אצלם את התחושה שהם נחוצים. לפי אדלר זהו צורך בסיסי שחשוב לתת לו מענה. שבו איתם לשחק בקלפים, בדומינו ובמשחק הזיכרון, דפדפו באלבומים, צרו משהו ביחד, אפו עוגיות, בנו אוהלים מסדינים ישנים, ואחרי שהם הולכים לישון - האזינו לפודקאסט טוב על חינוך והורות שיעזור לכם לא לפעול על טייס אוטומטי, כי אתם יכולים אחרת, פשוט לא נתתם על זה מספיק את הדעת.


Photo by Nicolette Attree from Pexels

מאגר רעיונות להעסקת הילדים בבית בתקופת ההסגר בקבוצה שלנו בפייסבוק : לחצו כאן להצטרפות

לעוד טיפים, דגשים לתקופה, מאמרים, עקבו אחריי בעמוד הפייסבוק : לחצו כאן לעמוד

דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page