• נופר לוטווין- הארץ

כולם משלמים מחיר על ציונים, גם ילדים מצטיינים וגם המתקשים


בתי הספר הרגילים משולים לכיתה שבה לומדים יחד סנאי, קוף ודג, שנדרשים ללמוד לטפס על עץ. הדג נידון מראש לכישלון, אבל גם הסנאי, שמצטיין בטיפוס, עשוי לא לממש את מלוא הפוטנציאל שלו כשהוא מקבל על כך ציונים. מדריך להורים כיצד להגיב לציונים

הכתבה המלאה באתר "הארץ" בפינה שלי "הרהורים וילדים".

זה חלף כל כך מהר, אבל עוד רגע מגיעה אל קצה מחצית שנת הלימודים הראשונה והילדים שלנו יקבלו מדד כלשהו, בין אם ציון מספרי ובין אם מילולי, המסכם את הישגיהם עד כה. אם טרם זומנתם ליום הורים, זה ודאח יקרה בקרוב, ואחריו יגיע יום חלוקת התעודות.

[...]

אז איך מגיבים לתעודה גרועה או לתלונות של צוות הגן?

לא צריך להעמיד פנים שלא מעניין אותנו מה אומר הצוות החינוכי, או מה כתוב בגליון הציונים של הילדים, אם זה כן מעניין אותנו. אבל אל תעשו זאת בסמוך למועד חשיפת התעודה. הרגע הזה גם ככה טעון רגשית, ואין בו מקום להטפות. אם יש בעיה או קושי שצריך לברר עם הילד בעניין הישגיו בדיסציפלינה מסויימת, או לגבי התנהוגותו בגן, אל תעשו זאת מיד כשיוצאים מדלת הכיתה אחרי שיחה עם המורה ובטח שלא מולה. שם רק חבקו את הילדים והזכירו להם שאתם אוהבים אותם. בערב או למחרת דברו על השאר.

[...]

לפני שתענו "אבל זו אשמתו. הוא בוחר לא לממש את הפוטנציאל שלו", הרשו לי להבהיר מה הוא בכלל פוטנציאל: פוטנציאל הוא היכולת או הכוח שגלומים באדם אבל טרם יצאו אל הפועל. אם הם לא באו לידי ביטוי יש לכך סיבות, והאחרון שאשם בהן הוא הילד. זה יכול לקרות בגלל לקות למידה, מורה גרוע, תנאים סוציאלים לא מיטיבים בהם חי הילד, היעדר פניות רגשית, ניסיונו הקודם שהוריד לו את המוטיבציה, ערך עצמי נמוך, קושי חברתי או חושי שמסיח את דעתו, התאהבות, חוסר עניין, ועוד אינספור משתנים שקובעים כמה פנוי הוא ללמידה. אני לא מתרצת את ה"נכשל" שהוא הוציא, או מצדיקה אותו, רק מציעה לכם להסיט את הפוקוס מהציון לראייה יותר הוליסטית של הילד.

עברו לתצוגת גלריה

[...]

גם לציונים טובים צריך ללמוד להגיב נכון

יש ילדים שזוכים לביקורת טובה מהגננת. הם מצטיינים בספירה, בזיהוי אותיות, באחיזת עיפרון ונשמעים להוראות. סביר להניח שאותם ילדים יקבלו גם ציונים טובים בבית הספר וביום חלוקת התעודות תרצו לשבח אותם בלי הרף. היזהרו מזה.

[...]

תארו לכם שדג היה לומד באותה כיתה עם קוף וסנאי, ונדרש משלושתם לטפס על עץ. ברור שהדג היה נכשל אפילו אם היו מצמידים לו מורה פרטי. בהפסקות הוא היה שוחה, אבל במהלך השיעורים נחשב כסורר בעיני המערכת. כשמודדים ילדים לפי טיפוס על עצים, בזמן שהם בכלל נולדו לשחות, מפספסים אותם ואת הכישרונות שלהם ומעבירים להם מסר שהם חסרי ערך. לכן כאשת חינוך, אני תומכת ברעיונות שמעודדים למידה פרוייקטלית ובתנאי שתהיה רחבה ומותאמת. והעיקר שהמדידה בה לא תהיה המטרה, אלא רק אמצעי.

[...]

אם חשוב לכם לחנך לחריצות, התמדה, ושקדנות - הדגימו זאת באופן שבו אתם בעצמכם מתנהלים ביומיום. בנוסף, שקפו לילדיכם את ההצלחות הקטנות שלהם לאו דווקא בהקשר של בית הספר. ככה הם בעצמם יראו מה עובד להם טוב, ויוכלו לשחזר זאת כשירצו. טפחו את הדברים שהילדים שלכם אוהבים לעשות וטובים בהם, שם יש הרבה עם מה לעבוד. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת.

הכתבה המלאה באתר "הארץ" בפינה שלי "הרהורים וילדים". עקבו אחריי גם בפייסבוק לקבלת עדכונים על מאמרים חדשים ודיונים על חינוך, הורות, שינה וגידול ילדים

#תעודות #ציונים #ביתספר #גן #חינוך #קנאה #התפתחות #שפה

מדריכת הורים מומלצת בטלפון

כל המוצג באתר הוא בגדר המלצה ובאחריות הקורא בלבד. אין זה תחליף להתייעצות מקצועית ו/או לטיפול רפואי. 

החומרים המתפרסמים באתר בלעדיים לנופר לוטווין. אין לעשות שימוש בכתוב החורג מכללי זכויות היוצרים והקניין הרוחני. כל העתקה/שכפול/העברה/הפצה/עריכה של החומר ללא אישור מהיוצרים אסורה בהחלט