top of page
Image by Kelly Sikkema
Educational approach_300x.png

כתבות ומאמרים

Babys_1_300x.png
pedagogy_1_300x.png
parents_300x.png
Diapers_1_300x.png
Sleep_1_300x.png

קריאה להורים: איך בוחרים ספר ילדים טוב?


קריאת ספרים מומלצת להתפתחותם של ילדים כבר מגיל חודשים ספורים, אבל מבחרהספרים שיש בחנויות הוא עצום ומקשה לבחור בינהם. איך קונים ספר שהילדים באמת יגלו בו עניין, ומה כדאי לעשות כדי שיאהבו לקרוא אותו? כתבה ראשונה בסדרה

צילום: amanda tipton

זה נראה זניח, אבל בעיניי אחת המטרות המרכזיות בקריאת ספרים היא דווקא פשוטה :הנאה. וכשהיא מתקיימת, נוצרת אהבה לספרים , ויש סיוכי לפתח תחביב סביב הקריאה. ילד שאוהב ספרים יקרא הרבה ובאופן הזה יגדלו סיכוייו להיחשף לספרים טובים (לצד ספרים טובים פחות). המפגש עם ספר מזמין הזדהות עם דמויות ומצבים, דבר שעוזר לגבש זהות ולהתמודד עם רגשות מורכבים.

לכן כדאי לעזור לילדים לאהוב ספרים. זו מטרה נעלה כמעט יותר מאשר איזה ספר נבחר לשם כך.


פעוטות בני פחות משישה חודשים יסתפקו בספרים פשוטים על חפצים ודמויות שהם פוגשים ביומ-יום, מלווים בתמונות גדולות ובאיורים. לפעמים במרקמים שונים. מספר המילים בכל עמוד יילך ויגדל בהתאמה לגיל.

בחירת ספרים עבור ילדים גדולים היא לפעמים קשה יותר מפני שאז מתווספות שאלות שמסבכות את הסינון. למשל: מוסר ההשכל שנובע מהספר, השימוש בשפה ומורכבות העלילה.


הורים אוהבים לקנות ולקבל ספרים לילדיהם ויוצרים ספריות שלמות בבית, אבל פעמים רבות הם מגלים שילדיהם לא מתעניינים בהםן. כדי לעזור לכם, כתבתי צמד כתבות לשאלות - איך בוחרים ספרי ילדים ואיך אפשר לעזור לילדים הצעירים ליהנות מהם?


בכתבה זו אתמקד בחלקה הראשון של השאלה, ואגדיר עבורכם קווים מנחים לבחירת ספרים איכותיים ששווה להשקיע בהם כסף. ההמלצות יתייחסו בעיקר לילדים בני שנתיים ומעלה, אך הן יכולות לעזור לכם בבחירת ספרים גם לתינוקות. אשתף במספר קריטריונים מכוונים, שאני משתמשת בהם כשאני נדרשת להמליץ על ספר ילדים או לרכוש אחד.


שימו לב: המאפיינים שאמנה כאן הם טכניים ושיש בהם בעיקר שיקול דעת חינוכי. חסר בהם המישור החווייתי-רגשי, שאותו רק אתם יכולים להשלים על פי הרושם שתקבלו מהילד שמאזין לסיפור. יכול להיות שספר "חינוכי" מאוד, שכתוב נפלא, לא ירגש את ילדך, וזו סיבה מספיק טובה לא להתעקש לקרוא אותו.


אז מה כדאי לבדוק בספר ילדים לפני שבוחרים לקנות אותו?


שפה

עושר שפתי בספרים לא מתייחס רק לאוצר המילים אלא גם לגוון הכתיבה. טקסט עשיר הוא כזה שאפשר למצוא בו דימויים , צירופי מילים ומשחקי מילים. כדאי לבחור ספרים ששפת הכתיבה שלהם עשירה ומורכבת אך עדיין מתאימה לגיל הקוראים והמאזינים. שפה גבוהה מדי תגרום לילד ללכת לאיבוד.


חריזה

כתיבה בחרוזים אינם חובה, אבל כשהיא ישנה ומשולבת עם מקצב טוב, היא תומכת ברכישת שפה משום שהיא מעודדת את הילדים לזהות את מבנה המילים והמשפטים בשפה.


עלילה

נגיד שעמודי הספר הם קרונות רכבת שביניהם חייב להיות חיבור. זוהי העלילה.

כדאי שהיא תהיה מורכבת מחלקים שיש להם משמעות ביחס למה שקדם להם ולמה שקורה בעקבותיהם.


איורים

ילדים שעוד לא קוראים - מתרשמים מאוד מאיורים ו"קוראים" את הספר באמצעותם, כך שזהו משתנה חשוב. עם זאת, הוא לא חובה. ישנם ספרים מצוינים,כמו "מיץ פטל"/חיה שנהב, שהאיורים בהם פחות מעוררים חשק להתבוננות, אבל הסיפור עצמו מצוין וכתוב באופן סוחף.


מסרים

שאלו את עצמכם איזה מסר יש לסיפור (ואולי אין?). זה לא דומה לשאלה "מה הסיפור מלמד?" אלא יותר "מה הוא משאיר אחריו אצל הקורא?".

לדוגמה, ספר שעוסק בקנאה, בפחד או בתסכול, מדגים דרכים להתמודד איתם ומעביר מסר חשוב שהילדים מפנימים.


נושא

ספר שהעניין בו קשור בחיי הילד, מגדיל את הסיכוי שהוא יתחבר אליו. אם זהו נושא רגיש עבור הילד, רצוי לחפש ספרים שאמנם נוגעים בעניין אבל בסובלימציה. למשל, תוך השלכה על בעלי חיים או על חפצים.


דמויות

רצוי שהדמויות המניעות את העלילה יהיו מורכבות, ושאפשר להתחבר אליהן בזכות אופיין או הדברים שקורים להן בסיפור. דמויות כאלה מאפשרות לילדים לחוות חוויה משמעותית יותר.


בחנות יש אלפי ספרים. איך תדעו באיזה מהם כל הדברים האלה קיימים?

  1. אספו המלצות מנומקות מהורים נוספים.

  2. שאלו גננות/גננים . הם בדרך כלל מכירים מבחר גדול של ספרים ופוגשים ילדים רבים בכל שנה. הם יידעו לומר איזה ספר מעורר עניין בקרב הילדים ולאיזה גיל הוא מתאים.

  3. דפדפו בספרים בחנות לפני שאתם קונים אותם. ספרי ילדים הם קצרים וקל לקרוא אותם אפילו בעמידה.

  4. אל תסתפקו בהמלצת המוכרים בחנויות. לפעמים המלצותיהם מוטות משיקולים שיווקיים או בגלל מספר הקונים שיש לספר מסוים.


המלצות לספרים טובים:

תירס חם / מרים רות

קלאסיקה על ילדים ונוסטלגית להורים. ספר מחורז בעל מבנה עלילתי המבוסס על תבנית שחוזרת על עצמה. מזמין שירה והפעלה.


איילת מטיילת / רינת הופר

הספר המחורז בנוי בחזרתיות, עם תוספת מצטברת בכל שלב בעלילה. האיורים הם חלק משמעותי מחווויית הסיפור מפני שהם מפעילים את הילדים במשחק ניחושים.


איכות אוסף הספרים בביתכם חשוב, אך לא די ברכישת ספרים איכותיים כדי לגרום לילדים לאהוב אותם. נשאלת השאלה - איך נעזור לילדים בגיל הרך ליהנות מספרים ומהו תפקידם של ההורים בחוויית הקריאה המשותפת?

אדון בכך בכתבה הבאה וגם אמליץ על ספרים נוספים שיעזרו לזה לקרות.


בינתיים, לפני שתצאו לחנות הספרים - קראו שוב את הכתבה הזו בזריזות והשתדלו לעשות בחירה מושכלת. זכרו שאם עד עכשיו בחרתם ספר רק על פי שם הסופר, מחירו או מידת הפופולריות שלו זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא זה רק מפני שלא נתתם על כך מספיק את הדעת.



דברו איתי

WhatsApp_Gray_300x.png

עקבו אחריי ברשת החברתית

FB_1_300x.png
Instagram_300x.png
bottom of page